אבחונים וטיפולים פרטניים
במפגשים הפרטניים, נגלה במה יש צורך לחזק אצל תינוקך, כדי שיגיע לשלב התואם את גילו. נעשה זאת על ידי משחק ונתאים לו תרגילים שיקדמו אותו ויעודדו אותו להתפתח. השיטה שעליה אני מתבססת היא שיטת צעד ראשון שמתבססת על שיטת פלדנקרייז. השיטה רואה חשיבות רבה, בהפעלה של כל חלקי הגוף השונים, לשם גילוי קשרים תנועתיים חדשים בין האברים, וזאת במטרה להגדיל את מגוון התנועות שהתינוק מסוגל לעשות. כתוצאה מעבודה על פי השיטה, התנועה הופכת למאורגנת, קלה ויעילה יותר.המפגש הראשון הוא אבחון שבמהלכו אני מכירה אתכם ואת תינוקכם, מה הוא עבר מההריון ועד היום, תוך כדי צפייה ומשחק אני מגיעה למסקנה מה הסיבה שתינוקכם לא נמצא בשלב המתאים ואלו תרגילים יכולים מאוד לעזור לקידומו ולהתפתחותו.
שלבי האבחון:
1. מילוי שאלון התפתחותי.
2. בדיקה של יכולותיו המוטוריות, החושיות, והתקשורתיות.
3. הדרכה ותרגול-
• הדרכה והכוונה להורים, שנותנת מענה ספציפי לתינוק/פעוט.
• הדגמה שלי והתנסות ותרגול שלכם ההורים עם התינוק. התרגול נעשה תוך כדי משחק ובאווירה נעימה ורגועה (כאשר תינוק בוכה הוא אינו פנוי ללמידה).
• הדרכה של ההורים איך אפשר ליישם את הדברים בבית ואיך ליצור עבור התינוק/פעוט סביבה התפתחותית מתאימה שתביא לשינוי.
4. סיכום ומסקנות -
• מה הסיבות לעיכוב/קושי ומה הדברים שצריך לחזק כדי להביא להתקדמות.
• מתן תרגילים לבית .
• המלצות המשך טיפול: האם יש צורך במפגש נוסף או במספר מפגשים? (בחבילה של מספר מפגשים עלות כל מפגש נמוכה יותר).
האבחונים והמפגשים הפרטניים, מיועדים עבור תינוקות אשר מעוכבים התפתחותית או עם קושי מסוים!
מה למשל יכול להעיד על עיכוב או קושי ומתי כדאי לבוא להתייעץ:
בגילאי 0-3 חודשים:
• טורטיקוליס- הטיית ראש לצד אחד (שרירי הצוואר בצד אחד מקוצרים, ביחסית לצד השני).
• מערך שרירים לא מאוזן- השרירים חלשים או נוקשים מידי.
• קושי בשכיבה על הבטן- קושי בשכיבה על הבטן, הרמת ראש והנחתו.
• חוסר שקט- תינוק שנמצא בחוסר שקט ובוכה הרבה (יכול להיות בגלל גזים, בהלה תמידית ועוד).
• לידה מוקדמת
• ריפלוקס
בגילאי 3-6 חודשים:
• קושי בקשר עין ובקשר עין יד- התינוק אינו מסוגל להתמקד, לעקוב ולהושיט ידיים לחפץ.
• קושי בשכיבה על הבטן- בהרמת הראש והשענות על מרפקים.
• רפלקסים השרדותיים – רפלקסים שהתינוק נולד איתם ואמורים להגן עליו בחודשים הראשונים כמו למשל בהלה ואחיזה. רפלקסים אלו אמורים להיות עד גיל 4 חודשים,במידה ותינוקכם עבר את גיל 4 חודשים והם עדיין קיימים,הדבר יכול לגרום לעיכוב התפתחותי.
• קושי בהתהפכות- ההתהפכות לא סימטרית (מתהפכים למשל רק מהבטן לגב או רק מצד אחד), בזמן ההתהפכות נוצרת הקשתה בגב, הרגליים לא עולות מעלה לכיוון הפנים ועוד.
בגילאי 6-9 חודשים:
• קושי בהתהפכות- ההתהפכות לא סימטרית (מתהפכים למשל רק מהבטן לגב או רק מצד אחד),בזמן ההתהפכות נוצרת הקשתה בגב, הרגליים לא עולות מעלה לכיוון הפנים ועוד.
• קושי בזחילה- דילוג על שלב זחילת הגחון או זחילה לא מאורגנת (משתמש רק באלכסון אחד או משתמש בשתי ידיים יחד).
• נרתע מסוגי מגע שונים וטקסטורות- למשל דשא, חול, תגיות ותפרים של בגדים ועוד.
• אינו עולה על שש.
• אינו מתיישב או שישיבתו לא מאורגנת- יושב זקוף מידי, כפוף מידי, יושב רק W .
• מעבר לישיבה בדרך לא מאורגנת - עובר לישיבה כאשר נמצא על משטח מוטה או מהשענות על משהו מוגבה או מרים את הראש קדימה בשכיבה על הגב ומתיישב.
בגילאי 9-12 חודשים:
• אינו זוחל על שש.
• נרתע מסוגי מגע שונים וטקסטורות- למשל דשא, חול, תגיות ותפרים של בגדים ועוד.
• אינו מתיישב או שישיבתו לא מאורגנת- יושב זקוף מידי, כפוף מידי, יושב רק W .
• אינו נעמד.
• קושי בתקשורת והסתגלות– נרתע מזרים וממקומות חדשים, מבוהל, אינו מתקשר ועוד.
בני שנה +:
• עיכובים התפתחותיים- לא זוחל, לא מתיישב בכוחות עצמו (ישיבה רגילה ברכיים וצידית), לא נעמד בעזרת חפץ, לא נעמד בכוחות עצמו, לא הולך ללא עזרה.
• נרתע מסוגי מגע שונים וטקסטורות- למשל דשא, חול, תגיות ותפרים של בגדים ועוד.
• אין הפרדות- חוסר יכולת הפרדה בין החלק המרכזי של הגוף לגפיים (הילד נע באופן גלובלי כל הגוף זז כיחידה אחת)
• קושי בתקשורת והסתגלות– נרתע מזרים וממקומות חדשים, מבוהל, אינו מתקשר ועוד.
• הליכה- לא הולך סביב רהיטים, נוטה ליפול הרבה, הולך על קצות האצבעות, כפות רגליים נוטות פנימה או החוצה.
המפגשים הפרטניים מיועדים גם:
1. כליווי אחרי לידה (קיימת אופציה לשובר מתנה ליולדת) או מפגש אחד על אחד (ראה: ליווי לאחר לידה)
2. במקרים בהם התינוק התפתח מהר ודילג על שלבים.
3. במקרים וההורים מעדיפים מפגש פרטני, כדי לדעת וללמוד תרגילים המותאמים לתינוקם, גם כשאין קושי/עיכוב.
1. סביבה התפתחותית שאינה תואמת את השלב ההתפתחותי.
2. הנחיות משרד הבריאות לא להשכיב על הבטן.
3. גמישות יתר במפרקי ירך.
4. מצב טונוס השרירים
5. כמות גדולה של גירויים.
למה כל כך חשוב לבוא לאבחון בשיטת פלדנקרייז ?
בשיטת פלדנקרייז, התינוק לומד איך להניע את גופו והכל נעשה דרך משחק ובעזרת תרגילים פשוטים שאתם יכולים לעשות בבית. התינוק מתפתח ומשלים את הפער שנוצר. חשוב לפנות ולהתייעץ, מיד כאשר אתם חושדים שיש עיכוב/קושי, כיוון שבינקות הטיפול הוא קל ומהיר ויכול למזער ואף למנוע בעיות והשלכות בעתיד, לעומת טיפול בגיל מאוחר, שעלול להיות ארוך ומסובך יותר.
* לייעוץ טלפוני ללא תשלום ולפרטים נוספים:
קרן פז 052-8477491